In Nederland zijn geen bergen, maar je kan hier gelukkig wel vliegen. Soaren boven de duinen aan de kust is altijd lekker uitwaaien. Of je nou gaat voor relaxed dobberen met uitzicht over zee en duinen, of super actief contour vliegen en spelen in de wind. Dat mooie duingebied is op de meeste plekken beschermde natuur, respecteer dat door geen rommel achter te laten en het niet te betreden als het bijvoorbeeld is afgesloten vanwege broedende vogels. Je deelt het strand met andere badgasten en die vinden het niet altijd grappig als je rakelings over ze heen scheert of op hun handdoekje gaat doellanden. Je deelt het luchtruim ook met andere piloten. Dat is heel gezellig maar het kan best druk zijn in de lucht. Gelukkig zijn er uitwijkregels en we willen allemaal graag incidenten voorkomen en een leuke dag hebben, toch? O ja en het is natuurlijk reuze handig als je staand kan plassen, maar doe dat even ergens anders dan op de startplek. Kortom, houd rekening met elkaar en de natuur en geef gemeentes/natuurbeheerders geen aanleiding om het vliegen op een spot te verbieden. Check ook deze flyer van de KNVvL.

Soaren is echt anders dan bergvliegen: je hebt ander materiaal nodig (bergscherm 1 of 2 maten kleiner dan je gewend bent of een miniwing/parakite) en het is aan te raden om les te nemen. Bijvoorbeeld bij Max of bij Versus.

Op de site van het KNMI vind je naast het gewone weerbericht ook weerkaarten, modelbeoordelingen voor de korte en lange termijn en het weerbulletin kleine luchtvaart. Met uitzondering van het weerbulletin kleine luchtvaart vind je al deze info bij elkaar in de app ‘Het Weer in Nederland’ (iPhone of Android). Voor een nauwkeurige windverwachting kijk je op Soarcast. KNVvL leden kunnen gebruik maken van KNMI luchtvaartmeteo, zie dit artikel in de Lift voor een uitgebreide toelichting.

Vereniging

Meer informatie over paragliden en vliegen in Nederland op de site van de KNVvL en KEI aanvraagformulieren. Het magazine is de Lift, met een eigen website zie ik nu. Daar vind je een blog van Erik, informatie over scholen en een mooie FAQ voor beginners/geinteresseerden. De digitale versie van Lift en het Youtube kanaal.

Regelgeving

Is te vinden via de website van de KNVvL.

Soarspots

Op de soarspot pagina’s vind je een paar vaste onderdelen. Naast praktische informatie over het vliegen zoals veelgebruikte startplekken, risico’s en bereikbaarheid, is er een duinprofiel en een kaart. Voor het duinprofiel heb ik op de meest gebruikte startplek een dwarsdoorsnede van het duin gemaakt met het Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN), om een beeld te geven van de vorm van het duin. Is natuurlijk niet overal hetzelfde, maar hopelijk heb je er wat aan. En omdat Wijk aan Zee een vrij bekende spot is, staat dat profiel er bij ter vergelijking. Op de kaart kan je ook kiezen voor een luchtfoto als ondergrond.

De beschrijving van de soar spots is zeker nog niet compleet. Mocht je je kennis over een spot willen delen of een leuke foto hebben, dan is alle informatie zeer welkom 😇 Over het algemeen is het duin langs de Noord-Hollandse kust lekker hoog en kan je bij de juiste windrichting kilometers vliegen. In Zeeland is het duin wat gevarieerder: meestal wat lager, soms wat hoger, voorduintjes, etc. Omdat de kust de bocht om gaat is het flexibeler qua windrichting. De vliegbare stukken zijn daardoor ook wel wat korter.

Windrichting per spot

Castricum
Wijk aan Zee
Langevelderslag
Wassenaarseslag
Rockanje
Ouddorp
Renesse
Westenschouwen
Zoutelande

Liervelden

Liervliegen is eigenlijk niet echt wildvliegen, want je hebt altijd een vliegschool of vereniging met een lier installatie nodig. Op de website van de KNVvL staat een lijst met scholen en clubs. Misschien maken we er nog eens een aparte pagina over met meer informatie.