← 🇪🇸
Hele mooie vliegplek in de Spaanse Pyreneeën. Barber en Annemieke hebben hier gevlogen in 2022 en in 2025 zijn we er met een klein groepje heen gegaan. De thermiek kan erg sterk zijn, zeker in het voorseizoen. Dus ga wat later in het seizoen en vlieg niet midden overdag. Typisch vertrok de vliegschool in september rond 9:00, 11:00 en 17:00 uur naar boven. Ze zijn super vriendelijk dus ga vooral even een praatje maken, het kantoortje zit midden in het dorp aan de hoofdweg. Regel hier ‘s avonds je plekje in de jeep voor de volgende ochtend. De school is actief van Pasen tot eind oktober. Ook een rustige ochtend/avond glijvlucht is hier al spectaculair vanwege het grote hoogteverschil. En als je geluk hebt, vlieg je tussen de gieren. Lift (ook Àger) en Cross Country Magazine hebben artikelen over dit gebied.
Tegenover de vliegschool zit een prima koffie/lunch tentje. Verder is dit dorp niet zo bruisend. Voor een avond tapas eten op een terras in een gezellig straatje ga je beter naar Benasque. We hebben daar lekker gegeten bij El Veedor de Viandas.
Vliegen
Startplek: Castejon de Sos. Op de huisberg de Gallinero zijn verschillende startplekken met een hoogteverschil van 800 tot 1400m. De vliegschool brengt je met jeeps naar boven. Dat is al een avontuur op zich, drie kwartier tot een uur over een hobbelig gruispad. Het is sterk af te raden om dit met je eigen auto te proberen. De startplekken vanaf de bovenste:
- Liri (1400m hoogteverschil) Castejon de Sos 1 op burnair. Enorme grasvlakte aan het eind van de weg, start richting zuidwest. Pas op bij crosswind vanuit oost, dan kan het zijn dat je de rotor van de naastgelegen ridge (Tuca de Urmella) in start.
- Touch&Go (1350m hoogteverschil) Tussen Castejon de Sos 1 en 2 in op burnair. Enorme grasvlakte op enkele minuten lopen vanaf de weg, start richting zuidwest of noordoost.
- Pedras (1200m hoogteverschil) Castejon de Sos 2 op burnair. Startplekken op gras, richting oostzuidoost, zuidwest of noordwest.
- Intermedio (800m hoogteverschil) Castejon de Sos 3 op burnair. Flauwe grashelling, start richting zuidwest. Beetje de uitwijk startplek als er hoger te veel wind staat of wolken voor de start hangen.
- Rials (260m hoogteverschil) Met goede thermiek kan je vanaf hier helemaal omhoog. Pas op met crosswind. Midden overdag kan hier veel wind staan.

Er zijn twee landingsvelden: El Raso en La Lleba (Castejon de Sos 2 en 1 op burnair). El Raso is een vliegveld voor ultralight vliegtuigjes. Je ziet vanuit de lucht heel duidelijk de met gras begroeide landingsbaan met witte bolletjes langs de rand. Kies een stukje gras naast de landingsbaan om te landen. Hier is ook een oefenhelling. La Lleba is op loopafstand van het dorp en ligt iets meer beschut tegen de valleiwind. Pas bij afbouwen vanuit het noorden op voor turbulentie van de flinke boom aan het begin van het landingsveld. Beide landingsvelden zijn ruim en vlak en er worden geen U-circuits gevlogen maar S-circuits.
Er staat een weerstation (station Cerler Cogulla) op ongeveer dezelfde hoogte als de hoogste startplek een topje verder naar het noorden, en eentje in het dal bij Benasque. Of kijk op burnair.
Aan het eind van de dag kan er vrij sterke restitutie thermiek ontstaan. Dat is leuk als je eindeloos boven het dal wil hangen, maar het kan ook wat onrustig zijn. Wil je naar beneden, zoek dan de oosthelling op voor sink.
In de folder over het vlieggebied die in ons appartement lag, wordt gewaarschuwd voor noordenwind. Een beetje wordt er wel uitgedrukt door de thermiek maar als ie harder is dan kan het gevaarlijk zijn.





Accommodatie
Camping: La Borda D’Arnaldet (ook bungalows)
Wandelen
- Vanuit het dorp kan je een rondje lopen langs de dorpjes Arasán en Liri.
- Verderop in het dal is een mooie wandeling door een rustig valleitje naar drie watervallen. Start en eindpunt is het dorp Cerler, met kleine stenen straatjes.
